Image hosted by Photobucket.com
4.4.06
 

Assif Tsahar (36 anos), fundador da Hopscotch Records, saxofonista tenor de ascendência israelita e acentuada tendência free, há muito radicado em Nova Iorque, disserta longamente sobre a influência que Yusef Lateef (o Gentle Giant da história, com 85 anos), teve na sua forma de tocar saxofone. O artigo está publicado na edição inglesa do jornal israelita Haaretz (online). A terminar, Tsahar cita Lateef:

«I was very close to Coltrane. He was a man of action, not words. I remember visiting him on 103rd Street. I went up the steps and I heard him practicing. I rang the bell. He stopped, opened the door, asked me to take a seat and went back to playing. After 15 or 20 minutes, I signaled to him that I was going to leave. He walked me to the door and after I left, I heard him practicing again. When I got home, I understood that I needed to practice." He laughs that laugh of his again.

With the practice regimen he developed, it's no wonder he played like he did. He invested so much thought and effort in what he did. He was multifaceted. He put everything that he heard into his music. He took from all over and put it all together in a bowl, and then he took it all out as one connected thing. Two weeks before he died, he came to visit me. I made him some hot chocolate. No one knew that he was sick, but I think he knew that he was going to die. I flew to England to play at Ronnie Scott's club and there I heard that he'd died. I miss him. Every time we met, he would ask, 'What are you doing now?' and I'd ask 'What are you doing now?' He was always searching».

Tsahar remata: «On my way back to New York, it occurred to me that Yusef Lateef was the teacher I had never had, and was always looking for. But when I got home, I knew what I had to do: practice!»
(Foto: Peter Kowald, Assif Tsahar e Hamid Drake. Calypso Theater, Roterdão, Holanda, 6 de Abril de 2002 - Vanita & Joe Monk)

 


<< Home
jazz, música improvisada, electrónica, new music e tudo à volta

e-mail

eduardovchagas@hotmail.com

arquivo

setembro 2004
outubro 2004
novembro 2004
dezembro 2004
janeiro 2005
fevereiro 2005
março 2005
abril 2005
maio 2005
junho 2005
julho 2005
agosto 2005
setembro 2005
outubro 2005
novembro 2005
dezembro 2005
janeiro 2006
fevereiro 2006
março 2006
abril 2006
maio 2006
junho 2006
julho 2006
agosto 2006
setembro 2006
outubro 2006
novembro 2006
dezembro 2006
janeiro 2007
fevereiro 2007
março 2007
abril 2007
maio 2007
junho 2007
julho 2007
agosto 2007
setembro 2007
outubro 2007
novembro 2007
dezembro 2007
janeiro 2008
fevereiro 2008
março 2008
abril 2008
maio 2008
junho 2008
julho 2008
agosto 2008
setembro 2008
outubro 2008
novembro 2008
dezembro 2008
janeiro 2009
fevereiro 2009
março 2009
abril 2009
maio 2009
junho 2009
julho 2009
agosto 2009
setembro 2009
outubro 2009
novembro 2009
dezembro 2009
janeiro 2010
fevereiro 2010
junho 2011
maio 2012
setembro 2012

previous posts

  • Sumário: Notícias, Cyber Jazz; Rewind: Jazz Rock; ...
  • Nestes Vols. 3 & 4 da derradeira série dos Free Ja...
  • Esperava-se muito deste duo e a expectativa não sa...
  • Edição de Abril.EditorialInterview HARRIS EISENSTA...
  • Aos 73 anos, adeus a Jackie McLean (1932-2006). A ...
  • O concerto da Variable Geometry Orchestra, sábado,...
  • V.G.O.O que a VARIABLE GEOMETRY ORCHESTRA provou é...
  • Não me conto entre os admiradores de Jacinta, "a n...
  • "The Beloved Music"«The Beloved Music is the most ...
  • Soft Machine, com Allan Holdsworth, Karl Jenkins, ...

  • links

  • Improvisos ao Sul
  • Galeria Zé dos Bois
  • Crí­tica de Música
  • Tomajazz
  • PuroJazz
  • Oro Molido
  • Juan Beat
  • Almocreve das Petas
  • Intervenções Sonoras
  • Da Literatura
  • Hit da Breakz
  • Agenda Electrónica
  • Destination: Out
  • Taran's Free Jazz Hour
  • François Carrier, liens
  • Free Jazz Org
  • La Montaña Rusa
  • Descrita
  • Just Outside
  • BendingCorners
  • metropolis
  • Blentwell
  • artesonoro.org
  • Rui Eduardo Paes
  • Clube Mercado
  • Ayler Records
  • o zurret d'artal
  • Creative Sources Recordings
  • ((flur))
  • Esquilo
  • Insubordinations
  • Sonoridades
  • Test Tube
  • audEo info
  • Sobre Sites / Jazz
  • Blogo no Sapo/Artes & Letras
  • Abrupto
  • Blog do Lenhador
  • JazzLogical
  • O Sítio do Jazz
  • Indústrias Culturais
  • Ricardo.pt
  • Crónicas da Terra
  • Improv Podcasts
  • Creative Commons License
    Powered by Blogger