Image hosted by Photobucket.com
5.12.06
 

"So how to describe this music? As George Lewis wrote in his liner notes for the CD, "What we hear are particular moments in time, in which improvisative musical experience proceeds directly from manifestations of trust and openness, and from visions of new models of community." "Trust" and "open" are two words that Lewis often goes back to when describing the creative process behind this music. Unlike the composed pieces found on the trio's previous recorded works, the five pieces found on this CD were openly improvised - each piece is a spontaneous creation. There were no prior agreements as to tempo, timbre, volume or length - any such rules would only restrict the open flow of ideas. The AACM draws a clear distinction between improvisation that is "open" as opposed to "free." Perhaps it's just a matter of semantics, but "free" improvisation as a genre is often thought to be an act of solipsistic self-absorption, where connection to your fellow musicians takes second place to the indulgence of the ego. "Open," on the other hand, as George explained to us, implies boundless possibilities. Because there is a tacit agreement to converse in a non-hierarchical manner, each musician is entrusted to not impose his will in a manner that is destructive to open dialogue. With this trust, the dialogue is truly open - open for each musician to move around in space, use silence, softness and sustains without fear of someone else crowding in to fill your space. As George said, "Open is not a practice, but a possibility. All you are required to do is to bring your own experience, concentrate on what's at hand and be prepared to evaluate, come up with solutions, view ideas from multiple perspectives and state ideas from multiple points of view." - PI Recordings

Muhal Richard Abrams, George Lewis and Roscoe Mitchell

George Lewis, Muhal Richard Abrams e Roscoe Mitchell

 


<< Home
jazz, música improvisada, electrónica, new music e tudo à volta

e-mail

eduardovchagas@hotmail.com

arquivo

Setembro 2004
Outubro 2004
Novembro 2004
Dezembro 2004
Janeiro 2005
Fevereiro 2005
Março 2005
Abril 2005
Maio 2005
Junho 2005
Julho 2005
Agosto 2005
Setembro 2005
Outubro 2005
Novembro 2005
Dezembro 2005
Janeiro 2006
Fevereiro 2006
Março 2006
Abril 2006
Maio 2006
Junho 2006
Julho 2006
Agosto 2006
Setembro 2006
Outubro 2006
Novembro 2006
Dezembro 2006
Janeiro 2007
Fevereiro 2007
Março 2007
Abril 2007
Maio 2007
Junho 2007
Julho 2007
Agosto 2007
Setembro 2007
Outubro 2007
Novembro 2007
Dezembro 2007
Janeiro 2008
Fevereiro 2008
Março 2008
Abril 2008
Maio 2008
Junho 2008
Julho 2008
Agosto 2008
Setembro 2008
Outubro 2008
Novembro 2008
Dezembro 2008
Janeiro 2009
Fevereiro 2009
Março 2009
Abril 2009
Maio 2009
Junho 2009
Julho 2009
Agosto 2009
Setembro 2009
Outubro 2009
Novembro 2009
Dezembro 2009
Janeiro 2010
Fevereiro 2010
Junho 2011
Maio 2012
Setembro 2012

previous posts

  • A começar dia 12 de Dezembro há música de dança du...
  • Thoughts on Sun Ra (Adam Abraham) in Downbeat (12/...
  • Van Morrison, Astral Weeks
  • ... E por falar na Freedom, que tal saber que Time...
  • Noah Howard, The Black Ark Noah Howard (sax alto)A...
  • Yusef Lateef, Jazz 'Round the World (Impulse!, 196...
  • Prossegue a digressão americana do trio de Paul ...
  • Considerations 1: 1972-1976 - Bill Dixon
  • Este disco de John Surman é uma beleza, não é? Mel...
  • Paris Transatlantic Magazine, # Dezembro Editor...

  • links

  • Improvisos ao Sul
  • Galeria Zé dos Bois
  • Crí­tica de Música
  • Tomajazz
  • PuroJazz
  • Oro Molido
  • Juan Beat
  • Almocreve das Petas
  • Intervenções Sonoras
  • Da Literatura
  • Hit da Breakz
  • Agenda Electrónica
  • Destination: Out
  • Taran's Free Jazz Hour
  • François Carrier, liens
  • Free Jazz Org
  • La Montaña Rusa
  • Descrita
  • Just Outside
  • BendingCorners
  • metropolis
  • Blentwell
  • artesonoro.org
  • Rui Eduardo Paes
  • Clube Mercado
  • Ayler Records
  • o zurret d'artal
  • Creative Sources Recordings
  • ((flur))
  • Esquilo
  • Insubordinations
  • Sonoridades
  • Test Tube
  • audEo info
  • Sobre Sites / Jazz
  • Blogo no Sapo/Artes & Letras
  • Abrupto
  • Blog do Lenhador
  • JazzLogical
  • O Sítio do Jazz
  • Indústrias Culturais
  • Ricardo.pt
  • Crónicas da Terra
  • Improv Podcasts
  • Creative Commons License
    Powered by Blogger